Personal Branding
Veel ZZP-ers zullen dit herkennen en bij steeds meer bedrijven kom ik het tegen: Personal Branding.
Personal branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Positieve associaties zetten je aan tot creatie, delen en tot het zien van mogelijkheden. Je kunt groeien, kansen benutten, meer genieten van ieder moment. Positiviteit helpt je lekker in je vel te zitten en je vaker goed te voelen.
Vanuit deze gedachte kijk je gericht naar jezelf, je ambities en de (marketing)strategie waarmee je jouw doelen wilt bereiken. Het is daarbij van belang je te onderscheiden van anderen en dit ook uit te dragen, zeker voor professionals in de zakelijke dienstverlening. Jouw unieke kwaliteiten zorgen voor dit onderscheid. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever en je klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
Personal branding kan in verschillende vormen komen:
- Kledingstijl
- Profileren van voorbeeld gedrag in real life
- Profileren van voorbeeld gedrag in online uitingen
- Voorbeeld gedrag in hoe je met mensen omgaat
Jouw Personal Brand komt tot uiting in de ambities die je hebt, hetgeen je communiceert, en vooral de manier waarop je (onderscheidend) je werk doet. En onthoud: de perceptie van de mensen om je heen bepaalt welk Personal Brand je echt bent.