20.Aug.2015 Mindfulness

Wat is mindfulness?
Mindfulness gaat over aandacht. Waar je aandacht is, daar ben je. We kennen allemaal ervaringen van volledig aanwezig zijn: de adembenemende zonsondergang of een andere intense ervaring. Onze geest is stil, we zijn een en al aandacht. Daardoor zijn we beschikbaar en dus efficiënter.

Mindfulness is ‘bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen’. Het helpt je om weer even tot jezelf te komen en om op een slimme manier om te gaan met alle drukte om je heen. Met behulp van oefeningen die het bewustzijn in het dagelijks leven vergroten, leer je dat je een grotere invloed hebt op de manier waarop je omgaat met je gedachten, emoties en handelingen dan dat je tot nu toe dacht.

Door mindfulness te beoefenen wordt het mogelijk de werkelijkheid te aanvaarden en bewust aandacht te geven aan jezelf en alles om je heen; leven in het moment. Door het bewust worden en loslaten van automatismen en oordelen, is het mogelijk innerlijke kalmte en rust te bereiken. Het is niet de bedoeling dat je in jezelf keert.

Mindfulness betekent simpelweg: bewust zijn van de huidige ervaring. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant makkelijker. De geest wordt rustiger; hogere effectiviteit, minder stress, betere ideeën.

Met mindfulness leer je ook om makkelijker om te gaan met die momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt. In de training oefen je met een aantal houdingskwaliteiten: niet-oordelen, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, aanvaarding en loslaten.

Mindfulness biedt je een keuze; je bent je bewust van wat je doet of laat, je kiest ervoor.
Mindless kennen we ook wel als: onbewust, je laten meevoeren door de automatische piloot, het oude patroon van denken en doen. Een moment, een ervaring, kan je bewust beantwoorden en zo open staan voor de ervaringen van het hier en nu: wat je nu ziet, hoort, voelt of proeft. Als we op de automatische piloot leven, zien we vaak alleen het einde van de to do-tunnel waarin we verzeild raken. We geloven stellig dat we eerst ons to do-lijstje moeten afwerken en dat we ‘daarna’’ gelukkig zullen zijn. Maar wat merk je aan dit to -do lijstje? Het vult zich zelf telkens aan. En daarom blijven we het nu moment missen. Jammer want we kunnen alleen nu gelukkig zijn.

Zweverig
Ervaren hoe het (met je) is, is heel aards en niet zweverig hoewel mindfulness daar vaak mee geassocieerd wordt doordat vele aanbieders een yoga- of meditatieachtergrond hebben en het gelinkt wordt met Boeddhisme, boeddha beelden, wierook; allemaal prima als je dat fijn vindt. Ik maak het graag concreet, praktisch en aards: Mindfulness betekent letterlijk ‘bewust zijn’. Afdwalen met je aandacht en in je hoofd zitten, piekeren en malen over dingen die misschien wel of niet gebeuren, misschien is dat wel zweverig?

Mindfulness is géén:
– snelle oplossing, quick fix
– tovermiddel
– sekte geloof of zweverigheid
– romantisch mediteren
– commercieel product

Mindfulness is wèl:
– wetenschappelijk onderbouwd
– rust inbouwen in je drukken leven
– helpt positiever te zijn
– vergroot je veerkracht; dus je stressbestendigheid, je flexibiliteit, je kracht, je zelfvertrouwen, je vrolijkheid en je mildheid

 

 

Wat levert mindfulness op?
Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat training voordelen oplevert voor de deelnemers:
– Vergroot focus en aandacht
– Vermindert stress
– Verbetert omgang met de werkdruk
– Verbetert communicatieve vaardigheden
– Verbetert het zelfbeeld
– Levert een positiever beeld van de (werk)omgeving op
– Vergroot creativiteit rond probleemoplossing.
– Meer richten op wat echt belangrijk is
– Minder afleiding door wat er allemaal in je hoofd, je lijf en om je heen gebeurd
– Beter omgaan met stress
– Beter je grenzen aan geven
– Beter omgaan met tegenslag en moeilijke situaties
– Anders omgaan met gedachtepatronen

Werknemers met deze nieuwe vaardigheden zijn beter in balans, meer energiek, hebben een beter zelfinzicht en verhogen hun effectiviteit op werk. Dit levert voordelen op voor de werknemers zelf, hun teams, hun collega’s en dus voor de organisatie.

Comments Off on Mindfulness

Pages

Categories

  • Archives

  • Skype

    Call MindJudo - Laurens van Gunst klik hier voor direct contact via Skype!
  • Facebook

  • Follow me on Twitter

  • Contact info

    Mobile: +31615259234

    Email: info@mindjudo.nl

Meta