01.Nov.2013 Herfstdip?

Door de veranderingen van het weer en het klimaat, kan de stemming van mensen flink beïnvloed worden. Veel mensen associëren dat met negatieve dingen en dat kan leiden tot een herfstdip. Daarnaast is de herfst een periode waarin je makkelijk tot bezinning komt. Moeheid, lusteloosheid en trek in veel (koolhydraatrijk) eten, zijn veelgehoorde klachten in de herfst. Hoeveel je ook slaapt of uitrust, het lijkt niet te helpen. Hoewel het vervelend is, gaan deze klachten vaak wel vanzelf over. Je hoeft er dus niet speciaal voor naar de dokter, maar je kunt er wel iets aan doen, zodat deze klachten dragelijker worden.

Vitamine D en licht
Ons lichaam heeft natuurlijk daglicht nodig om cortisol aan te maken, het hormoon dat ons wakker, aandachtig en stressbestendig houdt. In de herfst daalt de hoeveelheid van daglicht. Een wandelingetje in de buitenlucht tijdens je middagpauze bezorgt je voldoende daglicht om dit verlies te compenseren. Een mogelijke oplossing is genoeg vitamine D binnenkrijgen. Bijna alle mensen met een depressie lijden aan een tekort aan vitamine D.

Typische winterkost
In de winter ruilen we salades en fruit in voor wild en stoofpotten. Niet toevallig, want voldoende dierlijke proteïnen maken het ons makkelijker om voldoende cortisol te produceren. Ik ben er ook niet zo van, maar het is bijna een must!

De juiste slaapvorm
Verduister je slaapkamer volledig, zo wordt er ‘s nachts voldoende van het slaaphormoon melatonine aangemaakt. Dit zorgt voor de nodige cortisolproductie gedurende de dag. Dit is trouwens niet alleen van belang in de herfst / winter, maar ook juist in de zomer.

Voor een goede nachtrust eet of drink je beter niets de laatste twee uur voor je naar bed gaat. Anders zet je je spijsverteringsstelsel aan het werk, waarvoor je energie nodig hebt. Slapen dient om te uit te rusten en niet om voeding te verteren. Zie ook deze blogpost.

Let op energie-vretende situaties
De cafeïne uit koffie, cola, thee en chocolade geeft slechts een kortstondige energieboost. De geraffineerde suikers in koekjes, snoep, frisdranken en gebak zorgen maar heel even voor een energieboost, want het zorgt voor de aanmaak van adrenaline, maar ook voor een energiedip achteraf.

Verhoog de regelmaat
Wie zijn energieniveau op peil wil houden, moet ervoor zorgen dat zijn stofwisseling in evenwicht blijft. Dit evenwicht raakt onder andere verstoord als je onregelmatig eet en slaapt.

Beweeg meer
Recreatief sporten zonder prestatiedrang maakt in de hersenen een aantal endorfines vrij die heilzaam zijn voor lichaam én geest. Het werkt ontspannend en geeft je een energieboost. Sporten tot aan de rand van de uitputting daarentegen is negatief.

Mochten deze tips toch niets voor je doen, kun je altijd bij je huisarts terecht.

Comments Off on Herfstdip?

Pages

Categories

  • Archives

  • Skype

    Call MindJudo - Laurens van Gunst klik hier voor direct contact via Skype!
  • Facebook

  • Follow me on Twitter

  • Contact info

    Mobile: +31615259234

    Email: info@mindjudo.nl

Meta