20.Jan.2014 Blue Monday

Blue Monday (deprimaandag) is een naam, gegeven aan een datum voor de zogenaamd meest deprimerende dag van het jaar. De vader van ‘blauwe maandag’ is de Britse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht in 2005 een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.

depressie

Ook hebben veel mensen teveel uitgegeven met de feestdagen en dus liggen de eerste rekeningen alweer op de deurmat. Ook is het op deze datum vaak donker en koud buiten en bovendien is de maandag voor veel mensen de eerste dag van de werkweek en niet iedereen wordt daar enthousiast van.

Niet té serieus nemen

Cliff kreeg veel kritiek op zijn ‘wetenschappelijke formule’. De term Blue Monday is echter ook in Nederland de laatste jaren ‘trending topic’. Blue Monday moeten we niet té serieus nemen, de sombere gevoelens die mensen kunnen hebben wél. Langdurige sombere klachten hangen helaas niet af van één dag in het jaar en daarom is het belangrijk een depressie bijtijds te signaleren en te behandelen. Dezelfde Britse psycholoog heeft overigens ook de vrolijkste dag van het jaar berekend. Dit is volgens zijn formule doorgaans de vrijdag in juni die het dichtst bij de dag ligt waarop de zomer officieel begint.

Dit jaar valt de vrolijkste dag op 16 juni.

Hoe overleef je ‘Blue Monday’? Een aantal tips:

1. Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent. Iedereen heeft last van ‘Blue Monday’!

2. Wees aardig voor de mensen in je omgeving. Glimlach naar het kassameisje in de supermarkt. Geef bij thuiskomst je kinderen en/of partner een dikke knuffel.

3. Maak plannen. Waar wil je naartoe op vakantie? Plan een weekendje weg of een etentje met vrienden.

4. Bedenk dat ook deze maandag eindigt. Voor je het weet is het weer dinsdag!

5. Doe iets actiefs. duik de sportschool in of als dat je nog te veel is, loop eens wat vaker de trap op of haal een kop koffie voor een collega.

6. Probeer eens iets nieuws. Het is stimulerender om over nieuwe dingen na te denken dan te blijven hangen in het oude. Neem eens een andere route naar je werk, probeer een nieuw recept voor het avondeten of experimenteer met een ander kapsel.

7. Probeer eens iets nieuws, zoals muziektherapie!

8. Verwen jezelf! Ga lekker in bad. Bekijk de film die je hebt gekregen met de kerst. Begin aan een goed boek.

9. Smile! Als je lacht komen er hormonen vrij. Deze lichaamseigen ‘antidepressiva’ zorgen ervoor dat je je ontspannen en lekker gaat voelen.

Hier zal ik in een later topic nog op verder gaan…

Comments Off on Blue Monday

Pages

Categories

  • Archives

  • Skype

    Call MindJudo - Laurens van Gunst klik hier voor direct contact via Skype!
  • Facebook

  • Follow me on Twitter

  • Contact info

    Mobile: +31615259234

    Email: info@mindjudo.nl

Meta